Merkexpressie
Merkexpressie gaat over hoe je je merk tot uiting brengt, hoe je het in de wereld zet.
Visueel
Of hoe jouw merk visueel overkomt. Enkele belangrijke elementen zijn:
- logo
- kleur
- lettertype
- vorm en grafische elementen
- fotografie
Deze elementen gebruik je in verschillende communicatiemiddelen, zoals advertenties, verpakkingen, adreskaartjes, website, sociale media etc. Ze helpen bij de creatie van een herkenbare en consistente visuele identiteit. Bovendien versterkt het de merkherkenning enorm.
Verbaal
Ofwel de taal en de toon van het merk. De manier waarop het merk communiceert en de woorden en zinnen die worden gebruikt in de communicatie. Wist je dat een onderscheidende stem helpt bij het opvallen tussen je concurrenten? Vergeet het niet zo te doen dat jouw klanten zich aangesproken voelen.
Enkele belangrijke onderdelen zijn:
- tone of voice
- syntax
Andere
Sommige merken durven heel ver gaan in hun merkexpressie. Zo kan je ook inzetten op geluiden, geur, tast, smaak etc. Elk zintuig kan aangesproken worden. Hey, hoever wil jij gaan?
Merkexpressie is van cruciaal belang omdat het helpt bij het opbouwen van een sterk en onderscheidend merk. Het communiceert de merkwaarden en het creëert een emotionele band met je doelgroep, ongeacht de verschillende communicatiekanalen.
Al deze vormen van expressie zijn gebaseerd op een voorafgaand proces: de merkstrategie