Wat is Branding en Rebranding?
Branding
Branding komt van het Engels woord “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen.
Het doel van branding is om deze perceptie zo positief mogelijk te maken, het merk te onderscheiden van de concurrentie en om merkherkenning en loyaliteit op te bouwen.
Branding omvat o.a.:
- het definiëren van de merkwaarden
- het ontwikkelen van de visuele identiteit
- het bepalen van de positionering in de markt
- het communiceren van de merkboodschap naar de doelgroep.
Voor je aan branding begint, stel je best een plan op. Dit wordt ook wel brand strategy, merkstrategie of brandplan genoemd en is een langetermijnplan.
Rebranding
Rebranding is het proces waarbij een merk zijn identiteit verandert of vernieuwt. De reden voor een rebranding kan zijn:
- het aanpassen aan een veranderende markt
- het opnieuw positioneren in de markt
- het herstellen van een beschadigd imago
- het aantrekken van een nieuwe doelgroep.
Dit kan zowel volledig als deels gebeuren. De visuele identiteit wordt gewijzigd, inclusief het logo, de kleuren en de typografie en/of de merkwaarden, positionering en de communicatiestrategie worden opnieuw gedefinieerd.
Het doel van rebranding is om:
- het merk een frisse uitstraling te geven
- nieuwe groeikansen te benutten
- de relevantie en aantrekkelijkheid voor consumenten te vergroten.
Rebranding is complex en vraagt heel wat planning, onderzoek en implementatie. Het is een veranderingsproces dat zowel intern als extern gevolgen heeft. Door deze verandering effectief te communiceren, versnelt dit het succes van de rebranding. M.a.w het bevordert het begrip en de acceptatie van de deze veranderingen.
Of het nu gaat om branding of rebranding, het is belangrijk om alles samenhangend houden. Zowel in de merkexpressie als in de -ervaring. Dit helpt bij het opbouwen van een sterke merkidentiteit, het vergroten van de merkbekendheid.