Branding doe je niet in 1, 2, 3. Het heeft zijn tijd nodig om van je onderneming een sterk merk te maken. We geven je graag een kort stappenplan mee dat je kan gebruiken om te beginnen met de branding van je bedrijf.
Stap 1: – Brand-DNA
Wie ben je, waar sta je voor en waar wil je binnen enkele jaren staan? Wat is het doel van jouw onderneming? Probeer te ontdekken wat jij belangrijk vind en wat je eigenlijke doel is. Ontdek wat je wil bereiken.
Stap2: bepaal je doelgroep
Ga op zoek naar wie u graag wil dienen met uw merk. Wie is uw favoriete koper of persoon om te dienen binnen uw bedrijf? Probeer die persoon zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven. Wie is ze, wat doet ze, waarom doet ze wat ze doet, waar ligt ze wakker van…
Onderzoek wie uw doelgroep is en pas uw merkcommunicatie aan hen aan, alsof je met hen praat. Maak er een verhaal rond.
Stap 3: Wees uniek
Zorg ervoor dat je opvalt tussen de anderen. Dat je anders bent. Zorg dat je merk iets is wat mensen hun aandacht trekt en wat ze graag willen volgen.
Wat maakt jouw merk uniek? Waarom kiezen ze voor jou en niet voor een ander? Wat is de kracht van jouw merk?
Stap 4: Focus op de kleine successen
Wees niet bang voor alles wat er op je afkomt. Begin klein en ga dan zo stap voor stap verder.
Bijvoorbeeld: zorg eerst voor een website, daarna ga je opzoek naar je eerste droomklant en maak er een tevreden klant van. Dan je tien eerste klanten enz. enz. (Dit wordt ook wel het sneeuwbaleffect genoemd.)
Stap 5: Sociale media
Je droomklant gebruikt wellicht een of meer social media kanalen. Maak korte microverhaaltjes /of boodschappen die hij begrijpt. Focus op de oplossing die je biedt. En als je je merk de juiste stem geeft, voelt die droomklant zich sneller aangesproken.
Hoe ga je nu verder?
Zoals gezegd, branding doe je niet in 1, 2, 3. Het heeft zijn tijd nodig. Wist je dat grote bedrijven hier enorm op inzetten? Ze focussen sterk op hun ideale doelgroep, hun boodschappen zijn steeds vorm gegeven in de huisstijl en ze doen het consistent. En hey, ze zijn ook van nul moeten beginnen met hun branding.
Wat doe jij om van je onderneming een sterk merk te maken?
Wil je meer weten over branding? Geef gerust een seintje!