We schrijven 2024, de Olympische Spelen gaan door in Parijs, de Franse hoofdstad. Chauvinistisch als de Fransen zijn, Parijs is dan ook een wondermooie stad, zou en moeten dit fantastische spelen zijn. Zoals elke 4 jaar is het hele belevenis waarachter een grote organisatie schuil gaat. Alles moet perfect verlopen. De focus ligt op de sport, de atleten en het mundiale. Toch is er elke keer weer veel te doen rond het logo en de indentiteit van de Spelen. Denk maar even aan London 2012. Veel commotie toen, nu begrijp je minder waarom.

De Underdog

In 2018 kregen Frans schrijvende en sprekende mensen wereldwijd de kans om het logo voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs te ontwerpen. Sylvain Boyer, oprichter van Ecobranding, en zijn partnerbureau Royalties, grepen deze kans om hun Parijse roots te vertegenwoordigen.

Hoewel Boyer en zijn team graag de Franse cultuur wilden uitdragen en iets unieks wilden creëren, hadden ze nooit gedacht dat ze zouden winnen. “We waren een klein, jong bedrijf, geen grote reclamegroep”, zegt Boyer. “Op papier leken wij niet het type dat zo’n wedstrijd zou winnen.” En toch…

Sylvain Boyer - logo designer Paris 2024

Boyer’s logo – dat zowel een vrouwengezicht als vlammen kan voorstellen – wordt door miljarden mensen gezien.

Een jaar na de onthulling van het logo kondigde het Olympisch Comité van Parijs een volledige gelijkheid aan tussen mannelijke en vrouwelijke deelnemers. Voor het eerst was 50 procent van de atleten vrouwelijk, een historische primeur. Ter vergelijking: in Los Angeles in 1984 was slechts 23 procent van de deelnemers vrouw, en in Tokio 2020 slechts 48,8 procent. Cool toch?

Marianne - Gold

 

Marianne

Centraal in het logo staat de gouden cirkel met de vlam uitgespaard. Daaronder staat Paris 2024 met daaronder de 5 ringen of de 3 swooshen. Heel duidelijk allemaal. Maar kijk nu eens iets langer naar de gouden cirkel met de vlam. Als je goed kijkt, zie je ook het hoofd een persoon. Dat is Marianne.

Boyer wilde iets anders. Iets anders dan voorgaande jaren waar men koos voor abstractie of gestyleerde landmarks. Frankrijk is meer dan de Moulin Rouge of de Eiffeltoren, zo zegt hij. Een vrouwelijk symbool voor emancipatie, voor vrijheid en gelijkheid, wat voorheen al door verschillende Parisiennes – ook Marianne – werd uitgedragen. Marianne is trouwens te zien in het officiële logo van de Franse Republiek, op postzegels en in gemeentehuizen en rechtbanken, ja ook op Franse wijn prijkt een zegel met een Marianne. Wist je zelfs dat, volgens cnews.fr, het de algemene regel is dat elke keer een nieuwe Franse presidentiële termijn begint, een nieuwe  van versie van Marianne wordt gekozen?

Marianne in het Franse regeringslogo
Marianne

 

 

 

logo Olympische Spelen Parijs 2024: 1 logo, 3 symbolen

Het logo zelf is een combinatie van Marianne met nog andere elementen:

  • Gouden cirkel: de gouden medaille, het hoogst haalbare, symbool voor talent en opoffering,
  • Vlam: die nooit dooft, is het universele symbool van eeuwigheid en de verbinding van oud en nieuw, het streven naar vooruitgang. (de mythe van Prometheus),
  • En Marianne met de Franse waarden.

Uiteraard zijn er nog de 5 ringen van het algemene overkoepelende logo van de Olympische Spelen en de 3 swooshen die van de Paralympics, die later die jaar doorgaan (woe 28 aug – zat 8 sept).

Marianne - Gold

 

De kleuren

De gebruikte kleuren zijn een mix van groen, paars, blauw en rood, allemaal met elkaar verbonden door wit, goud en roze. Ze zijn helder, maar er zit een pasteltint in de hele identiteit. “Wij zijn Parijs, we zijn Frans, en we zijn het land van mode en cultuur, dus we willen niet dat het een regenboog van kleuren wordt”, zegt Julie Matikhine – Brand Director van Paris 2024. “De kleuren zijn vrolijk, uitnodigend, optimistisch en vieren de vreugde die de Spelen met zich meebrengen.”

Het grid

Het grid voor de layout is gebaseerd op straatstenen, hierbij verwijzend naar de protesten in Parijs van mei 1968. “Deze straatstenen vormen de basis van ons systeem. Een straatsteen is een vierkant en met deze eenvoudige vorm kunnen we veel dingen bouwen. Maar wat interessant is, is wat we in de straatsteenvorm hebben gestopt.” aldus Matikhine. Tevens bevatten ze een van de drie elementen:

  1. symbolen en architectuur uit de gaststad, zoals de Eiffeltoren;
  2. Franse levensstijl, bijvoorbeeld een hart dat aangeeft dat je het land van de liefde bent;
  3. en de sporten zelf die de locaties nabootsen waarin ze worden gespeeld.

Een mix van scherpe lijnen en eenvoudige grafische vormen komen samen in een verwisselbaar rastersysteem dat een knipoog is naar de Art Deco-stijl die te zien was tijdens de Olympische Spelen van 1924, eveneens gehouden in Parijs.

De officiële kleuren

 

Inclusieve pictogrammen

Elk sportdiscipline heeft zijn eigen unieke “coat of arms” in de vorm van een pictogram. In tegenstelling tot de pictogrammen van Tokio 2020 zijn er voor Parijs 2024 geen figuurtjes aanwezig in deze pictogrammen. Het idee hierachter is dat het niet uitmaakt wie er speelt. En dat maakt ze juist zeer inclusief.

Elk pictogram bestaat uit drie grafische elementen:

  • een symmetrieas;
  • een afbeelding van de grond;
  • en een weergave van de sport die het illustreert.

Qua compositie lijken ze op eretekens, te verdienen bij uitzonderlijke prestaties.

icoontjes Olympische Spelen - Paris 2024

 

Een eigen lettertype: Paris 2024 variable

Julie Soudanne en Eliot Tamblard hebben hun best gedaan. Het lettertype mag er zijn. Speciaal voor deze Olympische en Paralympische Spelen hebben ze een nieuw lettertype gemaakt, met een reeks gewichten, alternatieve tekens, cursief en een variabele versie. Het ontwerp van het lettertype werd sterk beïnvloed door de Art Deco-beweging, wat ook weer verwijst naar en een eerbetoon is aan de Spelen van 1924 in Parijs. Geef toe, het is geslaagd, toch?

Lettertype Paris 2024 Variable
Font Paris 2024 toegepast

Wat ons betreft is deze branding zeer geslaagd. Pure klasse. De identiteit heeft een verhaal en alles is zeer gefundeerd. Bovendien is de branding uniek, anders dan voorgaande edities en gedurfd. De uitwerking van deze brand identity zorgde voor de juiste uitstraling en versterkte de positieve sfeer rond de Olympische spelen enorm. We zijn dan ook benieuwd naar de merkidentiteit van de Spelen in LA in 2028.

Hier meer info over Paris 2024 ontwerp.

YouTube-video van 1 minuut: introductie logo

Credits:

 

Wil je meer weten over branding? Laat gerust iets weten en contacteer ons! We helpen je graag verder.

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het op social media!