Er bestaan verschillende soorten logo’s. De ene al wat bekender dan de andere. Er bestaan ook verschillende manieren om ze onder te verdelen. We houden het graag overzichtelijk en doen hier een poging om ze in 5 basistypes op te splitsen.

1.    Basis- icoon- of het iconische merk

Een simpel, opvallend en sterk merk. Vaak met een abstracte stijl. Dit soort logo’s worden vaak gebruikt door bedrijven die wereldwijd bekend zijn en dus voor iedereen duidelijk en herkenbaar moeten zijn.

Bijvoorbeeld: Nike

logo Nike 1995

2.    Woordmerk

Het logo is letterlijk een woord dat is opgemaakt in een unieke stijl om zich van anderen te onderscheiden.

Bijvoorbeeld: coca cola

Logo Coca Cola

3.    Lettermerk

Vergelijkbaar met het woordmerk maar korter. Vaak zijn het de initialen van namen die moeilijk uit te spreken zijn.

Bijvoorbeeld: NASA

Logo NASA

4.    Combinatie

De combinatie van een woord en symbool. Deze logo’s hebben vaak de mogelijkheid om aangepast te worden. Hiervoor moet er wel een sterk gevestigd logo zijn met een sterke marketing. Of er nu alleen een symbool of een naam staat, het moet voor de buitenwereld steeds duidelijk zijn dat het om hetzelfde merk gaat.

Bijvoorbeeld: Pizza Hut.

Logo Pizza Hut

5.    Embleem

Dit is het type logo waarin de naam van het bedrijf in het ontwerp verwerkt zit. Dit wordt vaak gedaan als een bedrijf een moeilijke naam heeft. De naam wordt dan letterlijk afgeschermd door het ontwerp.

Bijvoorbeeld: Harley Davidson

Logo Harley Davidson

Op zoek naar nog logo voorbeelden?

kijk hier even: logo design Jeune Concept
of hier: Brand New (blog)

Wil je meer weten over logo design? Geef gerust een seintje!

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het op social media!