Wat is Merk-DNA?

Het merk-dna is een essentieel onderdeel van je merk, de basis van je brand. Het gaat over datgene waarvoor je hart sneller gaat slaan. Waarvoor je bedrijf ooit gestart is, waarom het in de wereld staat. Het laat zien wie je bent en waar je voor staat en helpt je bepalen waar je naartoe wil. Geef toe, dat is toch heel wat!

Bovendien fungeert het als basis voor alle branding- en marketinginspanningen. Het verwijst naar de kern-kenmerken die de identiteit en het karakter van een merk definiëren.

De belangrijkste elementen zijn:

  • Merkdoel: De reden van het bestaan van het merk, de hogere doelen en de bijdrage die het wil leveren aan de samenleving.
  • Merkvisie: Het gewenste toekomstbeeld en de langetermijndoelen van het merk.
  • Merkmissie: de (dagelijkse) inspanningen die je wil doen om het doel en de visie te bereiken.
  • Merkwaarden: De fundamentele overtuigingen en principes die het merk leidt en waarvoor het staat. Het is als het waarde het kader waarbinnen je wil werken. 

Wist je dat een welomschreven merk-dna ook bevorderlijk is om een samenhangend merkbeeld te vormen – wat op zich erg bijdraagt aan merkherkenning, vertrouwen en loyaliteit bij de consumenten?

Zo’n missie en visie opstellen gaat niet altijd vlot. Toegegeven, het is ook niet het makkelijkste wat er is.
Heb je interesse in het samenstellen van een missie visie; waarden etc. of zoek je hulp? Kijk even hier:
https://overheid.vlaanderen.be/toolbox/strategieformulering/stappenplan/stap/2

Verwarring?

Denk eraan dat visie en missie soms door elkaar gebruikt worden. In principe blijft het concept hetzelfde: Welke bijdrage wil je leveren aan een betere wereld (doel), hoe ziet jouw ideale toekomstbeeld eruit (visie) en hoe wil je dat bereiken (missie), binnen welk kader (waarden)?

Visie, missie en waarden zijn belangrijke onderdelen van je merk-dna. In feite zijn ze de essentie van jouw merk. Ze dienen als een intern kompas om juiste beslissingen te nemen.