Een brandstrateeg – ook wel een merkstrateeg genoemd – is geen designer of hoeft dat niet te zijn. Het kan hoor. In het geval van Hey Hey is dat wel het geval. Het kan ook een marketeer zijn of iemand met een brede kennis van branding. In ieder geval, een brandstrateeg helpt je om de beste mogelijke strategie te creëren voor jouw merk.
Aan de ene kant probeert de strateeg jouw merk zo goed mogelijk te begrijpen. Aan de andere kant stelt hij een plan op (de strategie) om jouw merk sterker te maken. Waar staat het merk nu en waar wil je binnen enkele jaren staan, hoe wil je overkomen.
Het resultaat is een brandbook waarin het zo helder mogelijk wordt gedefinieerd en hoe het zich plaatst in het marktlandschap tussen de concurrenten enerzijds en naar de ideale klanten toe anderzijds. Dit zowel in het visuele als in de communicatie.
In de ideale wereld heeft de zaakvoerder een businessplan klaar waarop het merk gebouwd kan worden. De zaakvoerder beschikt over een missie en een visie, of heeft er toch een idee van.
Strategische ideeën filteren
Een brandstrateeg helpt zijn klanten bij het vinden van hét idee voor hun merk. Ze onderzoeken of het idee het merk op de gewenste manier kan helpen. Dit doen ze op een gefundeerde manier, stap voor stap. Bij deze analyse is het doel het merk zo duidelijk mogelijk te definieren. Hoe beter je weet waar je voor wil staan, hoe helderder je het kan communiceren naar jouw ideale klanten.
Goede ideeën verwoorden
Vervolgens helpt de strateeg bij het kneden van het idee tot het optimaal is en alle mogelijke moeilijkheden zijn weggewerkt. Je merk krijgt waarden en eigenschappen zoals je een persoon zou beschrijven. Je merk differentieert zich ook van je concurrenten. Waarom ben je anders? Waarom zou een klant voor jouw merk kiezen? Wat is de toegevoegde waarde van jouw merk? Welke oplossing bied je voor welk probleem?
Strategie omzetten in kopie en design
Daarna creëert de strateeg samen met de klant een basis voor het merk. Een fundament als het ware waarop de copywriter designer kan werken om tot de gewenste brand te komen. Aan de ene kant is dit gebaseerd op ‘hoe zeg je wat?’ en aan de andere kant welk beeldtaal gebruik je om je merk optimaal tot uiting te laten komen. De merk-identiteit krijgt hier vorm. Het logo, de huisstijl en de tone of voice worden klaargestoomd.
Merkverhalen + betekenis
Deze elementen worden op hun beurt toegepast op het merkverhaal. Dat gaat dan over de belangrijkste onderdelen zoals ‘over’, slogans, baseline, metaforen, merknamen, … gestoeld op de eigenschappen en de vooropgestelde merkwaarden.
Het geheel wordt doorgaans mooi afgewerkt in een brandbook. In dit boek wordt alles nog eens mooi opgesomd en helder uitgelegd zodat zowel internen als externen het begrijpen. Verschillende bedrijven gebruiken het brandbook als handleiding om aan hun werknemers aan te geven waar ze voor staan en waar ze als merk naartoe willen. Externe medewerkers zoals vormgevers, marketeers etc. hebben ineens het fundament in handen waarop ze hun werk kunnen baseren.